KVALITA MP3 II. Nahrávání
Tímto článkem bych rád navázal na svůj předchozí článek s tématem kvalita mp3. Některé skutečnosti v něm uvedné už totiž jaksi pozbyly platnosti. Týká se to původních mp3 songů, které jsou umístěny na BandZone, MySpace profilech atd. Tyto songy byly totiž nahrány znovu a vyměněny. Tentokrát již nahrávání neproběhlo v Audacity, ale vše jsem nahrával přes digitální recordér Micro Br od firmy Rolland Boss. Výsledná kvalita je tudíž o mnoho lepší.
S touto krabičkou jsem opravdu velmi spokojen a obdivuji, co vše umí se zřetelem na její miniaturní rozměry. Asi nemá smysl zde do podrobna rozebírat technické údaje Micro BR, protože tak už bylo učiněno jinými uživateli, rovněž muzikanty-viz odkazy dole. Snad jen stručně zmíním některé výhody a nevýhody tohoto přístroje z mého pohledu. Začnu výhodami. Těmi největšími jsou poměrně nízká cena, malé rozměry, kompaktibilita s Dr. Rhytm a snadné ovládání. BR se vám pohodlně vejde do kapsy od košile. Mimo adaptéru lze k napájení užít i dvě tužkové baterie, takže ho klidně můžete používat prakticky kdekoliv. Když potřebujete nerušeně nahrát zpěv (BR má v sobě zabudovaný citlivý interní mikrofon) pak není problém se s ním zavřít třebas někam do sklepa, kde chybí elektrika. Nevýhodou je hlavně to, že si rozumí pouze s paměťovými kartami do 1Gb. Co se týče odstřihávání nechtěných pasáží ve skladbě, tak tady si musíte vystačit se svým sluchem. Nic podobného, jako časovou stopu, která je v Audacity tu totiž nenajdete. Vše se zobrazuje v taktech a časových jednotkách.
Nahrávání songů a práce se zvukem vůbec je poměrně náročný proces. Díky takovýmto přístrojům však člověk nemusí být nijak zvláště vzdělaný v oboru,tj. nepotřebujete být zrovna zvukovým inženýrem na to, abyste si pořídili nahrávky svých skladeb. Programy k nahrávání obsahují celou řadu hotových nástrojů a efektů s přednastavenými hodnotami, které je možné podle vkusu a potřeby měnit (uživatelské sady). Čím dokonalejší aparát, tím více funkcí a možností - bouncing, mastering. Vše je to hodně o citu a expedimentování. Nic není přesně nalajnované, prostě si výběr nástrojových sad a parametry jejich nástrojů přispůsobíte vaším požadavkům na výslednou kvalitu zvuku. Chcete zdůraznit více basové frekvence? Žádný problém. To platí i o dalších hodnotách.
Protože od začátku při komponování používám bicí automat, tak mi tento způsob nahrávání velmi vyhovuje. Bicí si nahraju přes jeden stereo kabel. Díky této možnosti zde odpadá pracné instalování mikrofónů, včetně řešení dalších obstrukcí s tím spojených. Během pořizování nahrávky můžu v klidu expedimentovat, zkoušet různé sady nástrojů dle své libovůle tak, abych byl se zvukem co nejvíc spokojen. Navíc mne nikterak netlačí čas. Když se něco nepovede, jednoduše to přehraju znovu, bez jakéhokoliv presu. Ono vůbec hrát podle automatu není nic jednoduchého. Díky rytmické přesnosti je zde každá sebemenší odchylka či nepřesnost hodně znát, zvláště pokud máte citlivý sluch. Ještě zmíním jednu výhodu tohoto způsobu práce. Nahrávání v klidu domova je poměrně pohodlná záležitost. Především proto, že jak už jsem zmínil, nejste pod takovým tlakem jako ve studiu. Navíc se nemusíte nikam přesouvat a taky nic neplatíte.
Musím říci, že Micro Br mi poskytlo velmi cennou zkušenost a beru jej jako takový odrazový můstek pro eventuální další nahrávání v budoucnu přes dokonalejší workstation za účelem dosažení ještě lepší zvukové kvality. Díky práci s Br jsem se ledačemu naučil. Již mi nejsou cizí takové termíny jako např.compresor, enhancer, atd.
Vývoj v oblasti elektroniky a zvukové techniky jde poměrně rychle kupředu. Nejmodernější nahrávací zařízení dnes umožňují nahrávat už od osmi hlavních stop, dále nabízí virtuální stopy a k tomu celou řadu dalších vychytávek, efektů i nástrojů pro konečnou úpravu, včetně možnosti vypálení hotových skladeb rovnou na CD.
Pokud děláte hudbu na pc, záleží na jeho stáří (musí stíhat) a zvukové kartě. Opět platí zásada: Čím dražší zvukovka tím větší možnosti. Ty dokonalejší zvukovky obsahují přímo programy k nahrávání, míchání, již hotová studia, atd.
Ještě je potřeba zmínit jednu důležitou skutečnost a sice, že můžete nahrávat přes sebelepší aparáty a přesto nedosáhnete moc dobrého výsledku, pokud nahráváte na nekvalitní hudební nástroj. Jakýkoliv. Platí to jak pro kytaru, basu,bicí, tak i další instrumenty.
Závěrem chci říci, že pro kapelu s živými bicími a několika vokály bude určitě lepší nahrávat CD někde v profesionálním studiu, které je na to dokonale vybavené. Natáčení přes mikrofony musí probíhat v místnostech dobře izolovaných od okolního prostředí, což zajišťuje dokonalou ochranu před proniknutím nežádoucích zvuků (odhlučnění). A bicí soupravu ani zpěv jinak než přes mikrofony nenasnímáte. K tomu navíc musíte vědět, jak přesně tj.- v jaké vzdálenosti od nástroje mikrofon umístit tak, aby bylo dosaženo co nejoptimálnější kvality zvukového přenosu. No a nakonec, když se na nahrávání podílí profesionální zvukaři, kteří jsou navíc mistry svého oboru, je to zase trochu o něčem jiném.
Helios